-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(42062)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(17007)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13955)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(8004)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2961)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2880)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2462)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2218)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1725)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1664)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28346 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

اسم اعظم و راه ياد گرفتن آن چيست؟
رخي تصور مي كنند اسم اعظم الهي، از سنخ الفاظ است كه هر كسي آنها را بداند و بخواند، قدرت تصرف در عالم را پيدا مي كند؟! اين خيالي است باطل؛ بلكه انسان تا خود مظهر اسم اعظم نشود، آن الفاظ اثر نخواهد كرد. {Sگر انگشت سليماني نباشد# چه خاصيت دهد نقش نگيني S} يعني آن اسماي الهي كه بر انگشتر حضرت سليمان نقش بسته است، در صورتي اثر مي گذارد كه در انگشت شخصي همچون سليمان باشد. ازاين رو اگر آن انگشتر به دست ما باشد، نخواهيم توانست كار سليماني كنيم، به همين خاطر گفته اند: اسم اعظم در حقيقت اسم عيني است نه كتابتي و لفظي؛ بلكه وجود انسان كامل - كه داراي جميع مظاهر حق مي باشد - اسم اعظم الهي است؛ همان گونه كه قرآن مي فرمايد: {A{/Bوَ عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْماءَ كُلَّها{w1-5w}{I2:31I}/}A}چون آدم داراي جميع اسماي الهي است، مظهر اسم اعظم الهي نيز خواهد بود. پيامبر عظيم الشأن اسلام نيز كه مقامي فوق مقام حضرت آدم دارد - اسم اعظم الهي است. ازاين رو هر چه بخواهد و هر چه اراده كند، تحقق مي يابد: از سبز شدن درخت خشك، گويا شدن سوسمار وحشي، شق القمر و...، به همين خاطر است كه انسان هر چه بيشتر به آن حضرت تقرّب پيدا كند، به اسم اعظم حق نزديك شده است. درباره اسم اعظم از پيامبر اكرم(ص) سؤال كردند، آن حضرت فرمود: {Hكل اسم من اسماءاللَّه اعظم ففرغ قلبك عن كلّ ماسواه و ادعه باي اسم شئت فليس في الحقيقه للَّه اسم دون اسم بل هواللَّه الواحد القهارH}. هر اسمي از اسماي الهي، اعظم است (همان گونه كه امام باقر(ع) در دعاي عظيم الشأن سحرهاي ماه مبارك رمضان مي فرمايد {Hاللهم اني اسئلك من اسمائك باكبرها و كل اسمائك كبيره H} لكن تو دلت را از غير خدا خالي كن و دعا كن با هر اسمي كه خواستي... ، {V(مصباح الشريعه، باب 19)V} و در تفسير ابوالفتوح رازي نقل شده است كه شخصي از امام صادق(ع) درباره اسم اعظم سؤال كرد، حضرت فرمودند كه او را در آب بيندازند و اجازه ندادند كه بيرون بيايد و از طرفي هم آن شخص با شنا آشنا نبود، نزديك غرق شدن از ته دل صدا زد: {Hيا اللَّه اغثني H}؛ {Mاي خدا نجاتم بده M}». آن گاه حضرت فرمودند: اين اسم اعظم است و اين اسم در صورتي اثر دارد كه تو اميدت را از ما سوي اللَّه قطع كني و خالصانه حق تعالي را صدا بزني. قرآن نيز مي فرمايد: {A{/Bاُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ {w4-6w}{I40:60I}/}A} كه اگر خالصانه مرا بخوانيد، اجابت خواهم كرد. لازم به ذكر است كه اسماي لفظي، اسماي اسما و سايه اسماي الهي هستند. پس عمده خود اسما و مسمّاي اسماي لفظي است. {Sاسم گفتي رو مسمّي را بجوي # ماه در بالاست ني در آب جوي S} {Sهيچ اسم بي مسمّي ديده اي # يا زگاف و لام گل، گل چيده اي؟!S} كه آن مسمّيات اسماء، حقايق نوريّه و اعيان كونيه اند؛ به همين خاطر خداوند براي اسما، ضمير «هم» مي آورد كه براي جمع ذوي العقول است: {H{/Bثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَي اَلْمَلائِكَةِ{w6-9w}{I2:31I}/}H}. ازاين رو است كه آصف بن برخيا (وزير اعظم و وصيّ حضرت سليمان) در زماني كمتر از چشم به هم زدن يا كمتر از رسيدن نور چشم به چيزي، تخت بلقيس (ملكه سبا) را حاضر مي كند. امام باقر(ع) مي فرمايد: {Hان اسم اللَّه الاعظم علي ثلاثة و سبعين حرفاً و انما كان عند آصف منها حرف واحد فتكلّم به... ونحن عندنا من الاسم الاعظم اثنان و سبعون حرفاً ...H}؛ {Mاسم اعظم الهي 73 حرف است كه آصف بن برخيا داراي يك حرف بود و ما ائمه(ع) 72 حرفيم و يك حرف آن مختص خدا است M}»، {V(كافي، كتاب حجّت)V}. گفته شده است كه مراد از آن يك حرف كه به آصف داده شده است، جمله {H{/Bهُوَ اَلْحَيُّ اَلْقَيُّومُ {w5-7w}{I2:255I}*/}H}، {H{/Bذُو اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ {w5-8w}{I55:27I}/}H}، {Hاللَّه الرحمان H} و يا {Hيا الهنا و اله كل شي ء الهاً واحداً لا اله الاّ انت ايتني بعرشها H}مي باشد. از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده است كه فرمودند: {Hانه قال(ع) رأيت الخضر في المنام قبل بدر بليلة فقلت له علّمني شيئاً انتصر به علي الاعداء فقال قل (يا هو يا من لاهو الاّ هو) فلمّا اصبحت قصصت علي رسول اللَّه(ص) فقال يا علي علّمت الاسم الاعظم H}؛{M شب قبل از جنگ بدر جناب خضر را در خواب ديدم و از او پرسيدم: چيزي به من بياموز تا بر دشمنان پيروز شوم، جناب خضر فرمودند، بگو: «يا هو يا من لا هو الا هو» صبح همان روز جريان را به عرض پيامبر(ص) رساندم، آن حضرت فرمودند: يا علي به تو اسم اعظم تعليم شده است M}». امام مجتبي(ع) نيز فرمودند: {Hبسم اللَّه الرحمن الرحيم اقرب الي اسم اللَّه الاعظم من سواء العين الي بياضهاH}؛{M«بسم اللَّه الرحمن الرحيم به اسم اعظم نزديكتر است تا از سياهي چشم به سفيدي چشم M}». از آنچه گفته شد، معلوم مي شود كه صِرف اسم لفظي كارساز نيست؛ بلكه انگشت سليماني نيز لازم دارد. {Sرنج بردم روز و شب عمر دراز# تا به صد زاري دري كردند بازS} {Sتو بدين زودي بدين درچون رسي # وز نخستين پايه بر سر چون رسي S} {V(مولوي)V} مرحوم سيد علي خان شيرازي در «كلم الطيب» و عالم جليل القدر محمود دهدار در «كنوز الاسماء» درباره اسم اعظم گفته اند: {Sحسنه در سوره انجيل بخوان # به درستي كه همان است همان S} {Sهست در مصحف ما بعد سه ميم # در ميان هاي سور در حم S}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.